Snoopy en social media

Snoopy en social media

6 augustus 2018

De visie van Museum No Hero draait om het maken van contact. We vinden het belangrijk om in gesprek te gaan met onze bezoekers, ze te vragen naar hun beleving of idee van kunst. De verhalen die we daarbij horen delen we graag met onze volgers op onze site, Facebook of Instagram. Hiervoor ga ik dus regelmatig gewapend met mijn camera op zoek naar leuke bezoekers. Dit is soms nog best spannend, want willen mensen na alle relletjes rondom sociale media nog wel op de foto?

Omdat het altijd leuk is om de visie van kinderen op kunst te horen, besloot ik vorige week een gezin op het terras aan te spreken. Ik vroeg aan de ouders en de kinderen of zij het leuk zouden vinden om me iets over hun favoriete kunstwerken te vertellen en even later liep ik met Oscar, Quinten, hun moeder en oma door het museum. Oscar koos voor een werk zonder titel (2012) van Max Neumann waarvan de achtergrond op een stripverhaal lijkt. Omdat hij van strips houdt, vond hij dat een top schilderij!. De keuze van Quinten was Huilende Wolf van Richard Orlinkski (2014), omdat hij van rood en wolven houdt. Dan zit je met dit kunstwerk inderdaad goed. Hun moeder linkte mijn vragen aan de vragen die in de kinderaudiotour worden gesteld, ze vroeg welk gevoel Huilende Wolf Quinten gaf en welke naam hij de wolf zou geven. Volgens Quinten maakte het werk hem “heel vrolijk” en zou hij de wolf zelf Snoopy willen noemen. Ik dacht zelf ook nog even over die vragen na en kwam tot de conclusie dat ik vooral “heel vrolijk” werd van mijn gesprek met de jongens en hun moeder én dat ik ook geen betere naam voor de Huilende wolf kon bedenken dan Snoopy.

Moos Engelbertink is stagiair bij Museum No Hero en studeert kunstgeschiedenis aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. In deze blog vertelt ze over haar ervaringen als stagiair in het museum.

Hierboven zowel Quinten als Oscar met hun favoriete kunstwerk.