Salon 1870 - 1900 l'art de la seduction

Salon 1870 - 1900 l'art de la seduction

8 september 2019 - 5 januari 2020

In 1863 reisde Napoleon III in eigen persoon af naar het tentoonstellingsgebouw Palais de l'Industrie in Parijs om de gemoederen te bedaren tussen een groep boze kunstenaars enerzijds en de jury van de jaarlijkse nationale kunsttentoonstelling anderzijds. De uitzonderlijk intolerante jury van Le Salon had kort daarvoor een groot deel van de ingezonden schilderijen afgekeurd. De schilderijen getuigden niet van een goede smaak én voldeden absoluut niet aan de conservatieve regels van de academische schilderkunst. Als compromis besloot Napoleon dat de afgekeurde schilderijen apart getoond werden op de zogenaamde Salon des Refusés.

 

Lucien-Levy Durmier, Blauw Naakt, ca. 1889

Naakt

Een deel van die afgekeurde schilderijen toonde dames van lichte zeden en andere controversiële onderwerpen, bijvoorbeeld Le Déjeuner sur l’herbe van Manet. Naakt was echter niet de voornaamste reden dat deze schilderijen werden afgekeurd. Een groot deel van de goedgekeurde schilderijen toonde juist beeldschone naakte godinnen. Deze kunst kon ook Napoleon bekoren: hij kocht het schilderij De geboorte van Venus van Alexandre Cabanel (1823-1889), voor 40.000 francs aan voor zijn privécollectie. Museum No Hero toont een van de mooiste verzamelingen salonkunst uit deze spraakmakende periode. Oordeel zelf.

Kunstenaars

Albert-Joseph Pénot

Albert-Joseph Pénot (1862 - 1930) stond bekend om zijn schilderijen van vrouwelijke naakten. Hij richtte zich hierbij volledig op de anatomisch correcte weergave van het vrouwelijk lichaam. De wereld waarin de vrouwen verbleven is ondergeschikt. Pénots figuren bevinden zich dan ook eerder in een sferische wereld. Het gedetailleerde lichaam tegen een ongeduide achtergrond zorgt ervoor dat uw oog direct naar de schoonheid van het vrouwelijk naakt wordt getrokken.

Édouard François Zier

Édouard François Zier (1856 - 1924) leerde de beginselen van het kunstschildervak van zijn vader. Niet veel later kwam hij in de leer bij Jean-Léon Gérôme, dé academie schilder pur sang, waar hij verder werd opgeleid in de academische traditie. Hoewel hij schilder was, maakte hij vooral naam als illustrator. Hij werkte voor verschillende tijdschriften, zoals Le Monde IllustréLe Courrier Français en Le Journal de la Jeunesse. De meeste mensen kenden hem echter als de illustrator van Les Trois Mousquetaires van Alexandre Dumas.

Paul Chabas

Paul Chabas (Nantes, 1862 – Parijs, 1937) was een Frans kunstschilder en portrettist. Een van de belangrijkste thema’s in zijn werk was echter het afbeelden van jonge, naakte meisjes in een natuurlijke omgeving (er gaan geruchten dat zelfs meisjes van elf naakt voor hem hebben geposeerd). De meeste van zijn werken bezitten een erotische ondertoon. Hij studeerde aan de Academie in Parijs en was een leerling van Bouguereau.

Wat is Le Salon?

Le Salon is de naam die wordt gegeven aan de jaarlijkse officiële tentoonstelling van het werk van de leden van de in 1648 opgerichte Académie royale de peinture et de sculpture in Parijs. De eerste tentoonstelling vindt plaats in 1648 en verhuist in de achttiende eeuw van het Palais Royal naar de Salon Carré van het Louvre, waar ook de naam ‘Le Salon’ vandaan komt. In de beginjaren is de tentoonstelling exclusief voorbehouden aan leden van die Academie, maar dat verandert in de negentiende eeuw. Le Salon wordt dan opengesteld voor iedereen die een werk wil inzenden. De werken worden vervolgens beoordeeld door een overwegend academische vakjury, waardoor vooral conservatieve kunst de boventoon voert op de tentoonstelling. 

De collectie

Hieronder volgt een impressie van de werken die op de tentoonstelling te zien zijn. 

De Vlucht naar Egypte
De Kleine Cicade
Op het Doel Af
Portret van een vrouw en profil